Projekt „ Drzewo”
Przedszkolaki z grupy „Żółtej” z Przedszkola „Słonecznego” w Wasilkowierealizowały projekt badawczy metodą projektów „Drzewo”. Po wspólnym wykonaniu siatki pojęciowej „Co chcemy wiedzieć o drzewach?” sformułowaliśmy pytania, na które chcieliśmy uzyskać odpowiedzi oraz poszerzyć swoją wiedzę na temat drzew.
Aby otrzymać odpowiedzi na postawione pytania wybraliśmy się na wycieczkę do lasu, gdzie tam zapoznaliśmy się z budową drzewa, porównywaliśmy drzewa iglaste i liściaste oraz ich owoce, zbieraliśmy okazy do kącika przyrodniczego. W lesie mierzyliśmy grubość pni za pomocą sznurka oraz sprawdzaliśmy ile dzieci potrzeba do objęcia drzewa. Podczas realizacji zadań badaliśmy korę drzew przy pomocy lupy oraz kalkowaliśmy ją przez papier. W trakcie trwania metody projektu dzieci bardzo często stosowały metodę „burzy mózgów”. Dużą rolę odgrywały też praktyczne działania takie jak: oglądanie przez lupę okazów przyrody zebranych na wycieczce.
Działaniami towarzyszącymi były zabawy dydaktyczne na których dzieci próbowały dopasować drzewo do jego liści i owoców, zadanie to nie okazało się trudne dla dzieci. Przedszkolaki z grupy „Żółtej” przynosiły do przedszkola książki, albumy i encyklopedie na podstawie, których dowiadywaliśmy się o budowie, rodzajach, miejscach występowania drzew. Dzieci tworzyły liczne prace plastyczne między innymi: wykonywały pracę techniką mieszaną „Jesienne drzewo, wspólne tworzyły plakat drzewa poprzez stemplowanie dłoni, makietę lasu z drzew, zwierząt, formę przestrzenną z kartonowej rolki „Drzewo” z gałązek nazbieranych w lesie. Prace plastyczne były odzwierciedleniem zdobytych doświadczeń.
W ramach realizacji projektu odbyło się spotkanie z naszym ekspertem pracownikiem Parku Krajobrazowego Puszczy Knyszyńskiej. Pani Ewa Kraśnicka zaprezentowała dzieciom prezentację „Jesień w Parku Krajobrazowym Puszczy Knyszyńskiej”. Bardzo ciekawie opowiadała dzieciom o drzewach, zwierzętach, lesie i jego znaczeniu dla środowiska i człowieka.
Projekt badawczy „Drzewo” wzbogacił wiedzę każdego dziecka o nowe wiadomości. Rozbudził u dzieci zainteresowania przyrodnicze, przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na bogactwo i różnorodność środowiska przyrodniczego oraz uwrażliwiła je na potrzebę ochrony przyrody.
Autor: M. Szkiłądź