Życzliwość – daj się wkręcić

Pod takim właśnie tytułem świetlica w Szkole Podstawowej im. Króla Zygmunta Augusta w Wasilkowie prowadzi kampanię, której hasłem przewodnim jest cytat amerykańskiego pisarza Clevelanda Amory: „Ten świat potrzebuje nowego rodzaju armii –  armii życzliwości”. Jej celem jest doskonalenie i wzbogacenie kompetencji społecznych, wzajemne wspieranie w najbliższym środowisku, aktywizacja społeczności szkolnej, rozwijanie kreatywności oraz propagowanie postawy życzliwości nie tylko od święta, ale przede wszystkim na co dzień.

Kampania jest efektem podjęcia przez uczniów i nauczycieli świetlicy Mega Wyzwania w ramach zajęć edukacyjnych MegaMisja, których organizatorem jest Fundacja Orange. Kampania życzliwości to przede wszystkim działania, zaangażowanie i zainteresowanie całego środowiska szkolnego: uczniów, rodziców i nauczycieli. Już teraz wiadomo, że będzie kontynuowana.

Na uznanie zasługuje praca, pomysły i wytrwałość uczniów działających w Samorządzie Uczniowskim, na czele z uczennicą Joanną Sawicką. Akcja rozpoczęła się od codziennego publikowania na stronie szkolnego facebooka liter składających się na napis życzliwość. Zostały one zaprojektowane przez uczniów uczęszczających do świetlicy. Literki wykorzystano również do krótkiego filmu dotyczącego głównego tematu.

Na platformie MS Teams powstał zespół “Życzliwość – daj się wkręcić”, za pomocą którego uczniowie i nauczyciele zorganizowali wiele ciekawych akcji. Odbyła się audycja muzyczna, podczas której wysłuchano piosenek wraz z dedykacją dla kolegów i koleżanek oraz nauczycieli. Przesyłano sobie życzliwe pozdrowienia, pisano cytaty o życzliwości, wysyłano inspiracje w postaci filmików, wierszy, pocztówek. Uczniowie oddziałów zerowych przygotowali pocztówki i ozdoby świąteczne, które zostaną przekazane do wybranych Domów Opieki Społecznej.

Najmłodsze dzieci zaproponowały również przykładowe Wyzwania Życzliwości pod hasłem “Dla dzieci od dzieci”, do którego podjęcia zostali zachęceni wszyscy uczniowie szkoły.  Wykonano pocztówki z wykorzystaniem w/w literek i podpisano je życzliwymi zwrotami, także pochodzącymi od dzieci.

W ramach działania “Życzliwi w sieci” uczniowie świetlicy szkolnej wraz z rodzicami oraz uczniami klas starszych przygotowali kodeks kulturalnego i życzliwego zachowania się w przestrzeni internetowej. Działaniem wieńczącym akcję jest wspólne nagranie piosenki pt. “Bez świąt i bez kalendarzy”. Dzięki opracowaniu planu kampanii i przeprowadzeniu jej, świetlica Szkoły Podstawowej im. Króla Zygmunta Augusta w Wasilkowie wygrała w ramach Mega Wyzwania grant w wysokości 6000 zł. Fundusze te zostaną wykorzystane na zakup sprzętu, który posłuży do celów edukacyjnych oraz realizacji innych akcji i działań w przyszłości.

Zainteresowanie i zaangażowanie uczniów, rodziców i nauczycieli szkoły w akcję dowodzi, że życzliwość jest wśród ludzi. Kampania dała możliwość wzajemnego wsparcia w czasie pandemii i nauki zdalnej oraz chwilę wytchnienia i zjednoczenia się z drugim człowiekiem. Który jest. Który jest blisko. Który jest życzliwy.

Akcja społeczna bądź życzliwy

Tekst: Joanna Arent

Zasoby zdjęciowe: Nauczyciele i uczniowie SP im. Króla Zygmunta Augusta
w Wasilkowie

Skip to content