Relacja z Tygodnia Kodowania w Szkole Podstawowej nr 1 w Wasilkowie

Europejski Tydzień Kodowania trwa w tym roku od 5 do 20 października. Oczywiście inicjatywa ta nie mogłaby się obyć bez udziału uczniów z SP 1 w Wasilkowie! Kto w końcu jest najlepszym specjalistą od kodowania, jak nie młodzi ludzie wychowani z komputerem. Dlatego też z entuzjazmem wykonywali trudne zadania, podczas których musieli wykorzystać pętle, znaleźć błędy w istniejącym kodzie, a na koniec – stworzyć własną grę. Niektórzy, jak np. Sofia, Oskar i Dorotka swoją szybkością i umiejętnością logicznego myślenia zadziwili nie tylko nauczyciela, ale chyba nawet samych siebie. Najpiękniejsze momenty zajęć to takie, gdy po żmudnym dochodzeniu do celu, wielu nieudanych próbach, a nawet (nielicznych) chwilach załamania przychodziło nagle olśnienie połączone zwykle z głośnym : „Jest! Zrobiłem/-am!”.

I to właśnie o to w tym chodzi!

Code Week wciąż trwa. Tym razem w bibliotece uczniowie klasy Vb i Vd wzięli udział w konkursie rozkodowywania dyktand graficznych. Należało pokolorować obrazki zgodnie w podanymi wytycznymi. Początek był prosty, ale każdy kolejny rysunek już trudniejszy. Niektórym nie starczyło cierpliwości, ale najwytrwalsi sprostali wyzwaniu. W najbliższą środę zapraszamy do biblioteki na dalszy ciąg zabaw i wyzwań logicznych.

Uczniowie klasy Ib po raz pierwszy zetknęli się z kodowaniem i świetnie sobie z nim poradzili. Niektórzy z łatwością przechodzili od jednego zadania do drugiego, inni musieli się chwilę zastanowić, ale co ważne – nikt się nie poddał. Wszyscy jak rasowi programiści z uporem dążyli do celu. Mieli zresztą nie lada wsparcie w osobach piąto- i szóstoklasistów, którzy przyjęli dziś na siebie rolę nauczycieli. Pomagali, tłumaczyli, pilnowali, by nikt się nie pogubił. Magda przyjęła nawet na siebie rolę robota, którym dzieci miały sterować. Wyprowadzenie jej za drzwi klasy okazało się chyba najtrudniejszym wyzwaniem tego dnia, ale i to się udało. Wielkie brawa dla uczniów i ich „nauczycieli”, którzy po lekcji byli co prawda bardzo zmęczeni, ale też mieli ogromną satysfakcję (oraz inne spojrzenie na zawód nauczyciela).

Kodowanie się nie nudzi, bawi młodszych i starszych. Uczniowie klas piątych rozwiązywali graficzne dyktanda, sprawdzając, jakie obrazki kryją się pod podanymi kodami. To stanowiło oczywiście frajdę, ale większym wyzwaniem okazało się samodzielne stworzenie takiego dyktanda, jednak i z tym zadaniem w końcu sobie poradzili, a ich prace będą służyły jako pomoc dydaktyczna podczas zajęć z innymi klasami.

Zdecydowanie trudniejsze zadanie mieli ósmoklasiści, którzy musieli główkować, jak zastosować pętle i funkcje. W ich przypadku był to wstęp do poznawania różnych języków programowania.

Szóstoklasistki Oliwka i Karolina uczyły kodować pierwszaki. Uczniowie kl. Ia chętnie korzystali z pomocy starszych dziewcząt. I choć niektóre zadania były dość trudne, to wspólnym wysiłkiem udało się je pokonać. Wsparcie bardziej doświadczonych koderek okazało się bardzo przydatne.


Mat.: SP nr 1