Łamigłówki mądrej sówki

„Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem…” /Konfucjusz/

Pięć wieków przed naszą erą Konfucjusz trafił w samo sedno i przedstawił prosty klucz do zdobywania wiedzy i umiejętności. Dzieci poznają świat za pomocą zmysłów. Uczą się przez działanie, zbierając swoje doświadczenia „ręką, sercem i głową”. Aktywność poznawcza jest dla nich w pewnym sensie rzeczą naturalną wynikającą z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. W naszej pracy często kierujemy się tą zasadą i dlatego 3 lutego 2020 roku w filii Przedszkola „Słonecznego” w Wasilkowie na ul. Polnej, obchodziliśmy Dzień Składanki i Łamigłówki pod hasłem: ŁAMIGŁÓWKI MĄDREJ SÓWKI . Tego dnia dzieci ze wszystkich grup miały okazję spróbować swoich sił w rozwiązywaniu różnorodnych łamigłówek logiczno – matematycznych, zagadek słuchowych i ruchowych dostosowanych do swoich możliwości oraz grupy wiekowej.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się zadania zaproponowane dzieciom na tablicy interaktywnej. W naszym przedszkolu często proponujemy dzieciom ciekawe zabawy, zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. To świetna pomoc do uatrakcyjniania zajęć, która wspomaga pracę nauczyciela oraz pozwala dzieciom na wykorzystywanie nowoczesnej technologii w celu zdobycia nowych wiadomości i umiejętności. I tym razem przedszkolaki z wielkim zaangażowaniem i cierpliwością wykonywały wszystkie zaproponowane działania. A były to między innymi: ćwiczenia na „trening umysłu (odkrywanki, zadania typu „co nie pasuje”) oraz zabawy na dopasowanie wzorów i kolorów. Dzieci rozwiązując zadania na tablicy otrzymywały natychmiastową oceną, często w postaci dźwiękowej w ten sposób wiedziały czy wykonały poprawnie zadanie. Przedszkolaki wykonując różne zadania na tablicy interaktywnej miały wspaniałą zabawę.

Kolejnym punktem podczas łamigłówek było „kodowanie”. Dzieci miały możliwość zmierzenia się z powierzonymi im zadaniami, które pozwoliły im usprawnić takie umiejętności jak: spostrzeganie wzrokowe, orientację przestrzenną, koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację uwagi, pamięć słuchową oraz pracę w zespole. Narzędziem do kodowania była plansza, składająca się z małych kwadratów. Zadaniem dzieci było odtworzenie wzoru podanego przez nauczyciela, tak aby wszystkie ułożone koła były na odpowiednich polach planszy. Zadania te okazały się bardzo łatwe dla dzieci.

Dzieci chętnie uczestniczyły w rozwiązywaniu proponowanych im zadań, a samodzielne pokonywanie trudności (lub z niewielką pomocą nauczyciela) przynosiło im zadowolenie i satysfakcję, zachęcało do podejmowania dalszych działań oraz mobilizowało do koncentracji, skupienia uwagi i wyciszenia się.

Łamigłówki to zawsze dobry pomysł na pożyteczne i miłe spędzenie wolnego czasu.

Łamigłówki mądrej sówki

M. Szkiłądź, P. Trybułowska

Skip to content