Innowacja Pedagogiczna „Kodujemy i uczymy dzieci programować” w Przedszkolu Słonecznym w Wasilkowie

W roku szkolnym 2020/2021 postanowiłyśmy urozmaicić ofertę edukacyjną naszego przedszkola i stworzyć innowację pedagogiczną, która w nowatorski sposób rozszerzy treści z zakresu rozwijania kompetencji cyfrowych przedszkolaków. Innowacja „Kodujemy z Uczymy dzieci programować” jest zatem odpowiedzią na aktualne potrzeby i zainteresowania dzieci, wymogi edukacyjne oraz kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na dany rok szkolny.

Głównym celem innowacji, podobnie jak całościowego oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego przedszkola jest wspieranie wielostronnego, harmonijnego rozwoju dziecka. Podejmowane działania i proponowane dzieciom aktywności w ramach realizacji innowacji przyczyniały się do zaspokajania jego potrzeb biologicznych, emocjonalnych i poznawczych, do osiągnięcia przez dziecko samorealizacji. Innowacja uwzględniała aktywny proces uczenia się dzieci poprzez doświadczanie, eksperymenty i zabawę z rówieśnikami, wspólne działanie i wspólne stawanie przed wyzwaniami i sytuacjami problemowymi. Zapewniała również indywidualną możliwość wyrażania myśli oraz poszanowanie uczuć zarówno swoich jak i innych.

Zajęcia prowadzone były przez nauczycieli w poszczególnych grupach. Podczas zajęć dzieci  przygotowywały swoje umysły do nabywania umiejętności kodowania poprzez ćwiczenia i zadania rozwijające logiczne myślenie, pamięć, spostrzegawczość, a także koordynację wzrokowo-ruchową, umiejętność tworzenia ciągów przyczynowo – skutkowych, rozwój kompetencji miękkich, umiejętność pracy w zespole i współdziałania, wsparcie inteligencji emocjonalnej.

W ramach realizacji innowacji nasze przedszkole po raz kolejny zostało zgłoszone i wpisane na mapę europejskich działań Code Week (akcja ma na celu szeroko rozumianą promocję programowania).

Realizacja innowacji cieszyła się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem ze strony dzieci.

Kodujemy i uczymy dzieci programować

Autorzy: Iwona Dowgier, Paulina Trybułowska

Skip to content