Finałowy koncert XVI MFMOiK im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie

27 września (niedziela) o godz. 19:00 w Kościele NMP Matki Miłosierdzia w Wasilkowie odbędzie się finałowy koncert w ramach XVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława Rabczyńskiego w Wasilkowie, podczas którego wystąpi Mariola Brzoska (organy) i Rafael Gabriel Przybyła (obój Marigaux). Serdecznie zapraszamy. Wstęp wolny.

Kilka słów o artystach:

Mariola Brzoska – ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy. Studia podyplomowe odbyła u prof. Juliana Gembalskiego w Akademii Muzycznej w Katowicach. Brała udział w licznych kursach interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez M. C. Alain, G. Boveta, J. Laukvika, L. Lohmanna, H. Meistera. Wielokrotnie uczestniczyła także w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez angielskiego organistę Davida Titteringtona, jako stypendystka Dartington International Summer School w Wielkiej Brytanii oraz w Akademii Muzycznej im. F. Lisztaw Budapeszcie.

W 2005 r. uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej: instrumentalistka w AM w Krakowie. Ukończyła także studia teologiczne. Jest organistką koncertującą, występowała na wielu festiwalach organowych w Polsce i za granicą. Sprawuje funkcję dyrektora i pedagoga w Studium Muzyki Kościelnej oraz w powstałej z jej inicjatywy Diecezjalnej Szkole Muzycznej II st. w Gliwicach. Jako pedagog ma wiele osiągnięć – jej uczniowie są laureatami konkursów o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Na gruncie muzyki kościelnej prowadzi ożywioną działalność. Jest członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, pracuje w Diecezjalnej Komisji do spraw Liturgii i Muzyki Kościelnej. Pełni funkcję dyrektora artystycznego tarnogórskiego festiwalu Koncerty organowe w Konwikcie oraz Toszeckiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.

Rafael Gabriel Przybyła – urodził się w Bielsku- Białej. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w PSM w Żywcu, następnie w klasie oboju w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bielsku-Białej. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie oboju prof. Jerzego Kotyczki oraz Teorię Muzyki na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Studia te ukończył w roku 1998 otrzymując Dyplom z oceną celującą. Czterokrotnie otrzymywał stypendium Dartington International Summer School i uczestniczył w wielu kursach muzyki dawnej, kształcąc się pod kierunkiem takich mistrzów oboju barokowego jak: Paul Goodwin, Alfredo Bernardini, Bruce Haynes, Frank de Bruine czy Ku Ebbinge. W 1995 roku został także stypendystą Reichenberg Trust, która to fundacja partycypowała w kosztach niemieckiego oboju Paula Paulhahna z 1720.

We wrześniu 1998r., rozpoczął specjalistyczne studia podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie w klasie oboju barokowego prof. Sophii McKenna. Studia te zwieńczyło otrzymanie Dyplomu Postgraduate Studies RAM. Jako pionier wykonawstwa muzyki dawnej przy użyciu historycznych obojów, współpracował z wieloma zespołami w kraju i za granicą, będąc pierwszym oboistą takich zespołów, jak: Concerto Polacco, Harmonia Sacra, Arte dei Suonatori, Dolnośląska Orkiestra Barokowa czy Collegium Viridimontanum.

W sezonie koncertowym 1999-2000 Rafael Gabriel Przybyła był pierwszym oboistą Orkiestry Barokowej Unii Europejskiej (EUBO) i uczestniczył w europejskich trasach koncertowych prowadzonych przez Roya Goodmana i Larsa Ulrika Mortensena. Współpracuje z czołowymi zespołami specjalizującymi się w nurcie wykonawczym z użyciem instrumentów historycznych. Grał z wieloma dyrygentami, m. in. z Philippe Herrweghe, Andrew Parrottem, Joshuą Rifkinem, Jean-Claude’m Malgoire’m, Zubinem Mehtą, Helmuthem Rillingiem, Markiem Strynclem.

Od kwietnia 2005 roku jest oboistą zespołu Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej. Dokonał wielu nagrań (CD, Polskie Radio, BBC, Telewizja Polska, Telewizja POLONIA). Prowadzi klasę oboju barokowego w Akademii Muzycznej w Łodzi i ZSM im. Fr. Chopina w Warszawie (Bednarska). Rafael Gabriel Przybyła gra na kopii oboju Paula Paulhahna z 1720 roku, którą wykonał słynny budowniczy instrumentów Paul Hailperin oraz oboju współczesnym – wykonanym przez francuskich mistrzów manufaktury Marigaux.

Program:

  1. Bruno Stein (1873-1915) – Preludium c-moll (ze zb. Charakterstücke für dieOrgel op. 31)
  • Alessandro Marcello (1684-1750) – Koncert d-moll
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Piece d’Orgue BWV 572
  • Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Largo z opery “Xerxes”
  • Johann Jacob Froberger (1616-1667) – Toccata in a

5. Camille Saint-Saëns (1835-1921) – Sonata obojowa op. 166, cz. II

  • Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Sonata c-moll op.65 nr 2części: Grave – Adagio – Allegro maestoso e vivace – Fuga
  • Gabriel Fauré (1845-1924) – Pie Jesu z Requiem op. 48
  • Maurice Duruflé (1902-1986) – In Paradisum z Requiem op. 9
  1. Ennio Morricone (1928-2020) – Obój Gabriela(opr. na organy i obój)
Skip to content