„Dobre maniery przedszkolaka” to program autorstwa nauczycielek J. Chwesiuk i M. Szkiłądź z zakresu edukacji kulturalno-społecznej, poświęcony zasadom dobrego wychowania. W przedszkolu „Słonecznym” przy ul. Polnej program realizuje 11 grup. Celem programu jest nauka dzieci dobrych manier, znajomości i utrwalenia obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzecznościowych obowiązujących w różnych sytuacjach, z jakimi spotyka się dziecko na co dzień.
Lekcję dobrych manier powinniśmy zacząć jak najwcześniej. To proces długi, który wymaga od nas czasu, powtarzalności, cierpliwości. Licznymi okazjami do wprowadzania w tematykę kulturalnego stylu bycia były tzw. okazje edukacyjne dnia codziennego w przedszkolu jak: wprowadzanie rytuału powitania i pożegnania, używanie zwrotów grzecznościowych w różnych sytuacjach: np. podczas wycieczek, odwiedzin gości. Niezwykle ważne są tu relacje między rówieśnikami oparte na wzajemnym szacunku i akceptacji podczas zabaw czy zajęć.
Poprzez program dzieci uczą się umiejętności właściwego zachowania się przy stole. Przedszkolne uroczystości grupowe, tj.: „Pasowanie na przedszkolaka”, gale rozstrzygnięcia konkursów, a także zajęcia otwarte i spotkania integracyjne dały dzieciom okazję bycia ich gospodarzami. Na uroczystościach dzieci mają możliwość powitania swoich gości, prezentowania swoich umiejętności oraz przygotowywania niespodzianek.
Dzięki temu dzieci poznają specyfikę wystąpień publicznych, podczas, których uczą się kontrolować własne emocje, przełamywać nieśmiałość i radzić sobie w sytuacjach trudnych. Treści przekazywane podczas zajęć uczą dzieci życzliwości i uprzejmości wobec drugiego człowieka. Tolerancji i poszanowania dla osób starszych i chorych. Dzięki realizacji programu dzieci uczą się okazywać uczucia empatii i przyjaźni oraz poznają sposoby rozładowywania napięć emocjonalnych. Stosowanie metod i technik ułatwiających dzieciom rozładowanie emocji, takich jak: złość, smutek, tęsknota, radość, euforia pomagają w lepszym funkcjonowaniu.
W programie „Dobre maniery przedszkolaka” uwrażliwiamy dzieci na potrzeby innych. W związku z tym organizujemy różne akcje. Jak co roku w październiku obchodzimy „Światowy Dzień Mycia Rąk”. Celem tego dnia jest uświadomienie dzieciom jak ważne znaczenie ma w ich życiu codzienne mycie rąk. We wszystkich grupach przedszkolnych odbyły się rozmowy na temat zarazków, bakterii i wirusów, które dostają się do naszego organizmu poprzez brudne ręce. Omówiony został także schemat mycia rąk, który później wszystkie przedszkolaki zastosowały w praktyce.
Kolejna akcja to „Światowy Dzień Uśmiechu”. Był on doskonałą okazją do wspólnej zabawy i przypomnienia sobie jak ważny jest uśmiech każdego dnia. Nasze przedszkolaki nauczyły się, że uśmiech jest oznaką radości i szczęścia u wszystkich ludzi na świecie. Tego dnia dzieci doskonaliły umiejętność rozpoznawania i nazywania uczuć. Był to idealny moment, aby uświadomić dzieciom znaczenie optymistycznego podejścia do życia.
Obchodzony w listopadzie „Światowy Dzień Życzliwości” uczy dzieci życzliwości i uprzejmości wobec drugiego człowieka. Przedszkolaki wysłuchały opowiadania o tym jak okazywać sobie nawzajem dobroć, uprzejmość i koleżeństwo oraz wykonały „drzewo życzliwości”. Była to doskonała okazja do przypomnienia sobie jak wielką moc mają magiczne słowa: „proszę”, dziękuję”, „przepraszam” oraz inne zwroty świadczące o kulturze osobistej. W tym dniu w przedszkolu dominował kolor żółty, który jest kolorem życzliwości oraz oczywiście pozytywne emocje!
Rezultaty
przeprowadzonych inicjatyw są widoczne w relacjach przedszkolaków z rówieśnikami,
pracownikami przedszkola i rodziną, w ogładzie towarzyskiej, odpowiednim
zachowaniu
w miejscach publicznych.
Pamiętajmy:
▪ nauka musi się zacząć jak najwcześniej, żeby pozytywne nawyki stały się
odruchem,
▪ najlepszym sposobem na naukę jest dawanie przykładu sobą – rodzice są dla
dziecka wzorem,
▪ nauka będzie skuteczna, jeśli rodzice będą konsekwentni.
Nauka dobrych manier to inwestycja w przyszłość dziecka.
Autorzy: M. Szkiłądź, A. Antonowicz, J. Pieńczykowska